Hartcoherentie helpt je om in balans te komen, door te leren hoe je stress kunt verminderen. Het is een eenvoudige methode, die wetenschappelijk is onderbouwd door jarenlang onderzoek van het Heartmath Institute.
Zij hebben meetapparatuur ontwikkeld waarmee je inzicht kunt krijgen in je stressreacties. Daarnaast hebben ze met hulp van biofeedbacktraining technieken en oefeningen ontwikkeld waarmee je leert meer in balans te komen.

Hoe werkt dit?
Stress verstoort je hart en je brein. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het hart en brein onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Ook blijkt dat het hart als eerste verstoord raakt bij stressen dit vervolgens het brein beïnvloedt.
Stress verminderen in je lichaam kun je leren vanuit verschillende technieken die gekoppeld zijn aan het in balans brengen van je hartritme.
Herken jij dat je steeds weer in je stress reactie komt en niet weet hoe je dit kunt doorbreken?
Via een hartcoherentie meting met behulp van biofeedbackapparatuur wordt inzichtelijk gemaakt wat er innerlijk in je lichaam gebeurt. Het laat zien wat jouw triggers zijn én hoe je je reactie kunt veranderen.
Het doel is om een meer coherent hartritmepatroon te ontwikkelen, waarin de hersenen en het hart in harmonie samenwerken. Hierdoor kom je weer in balans.

Wat is hartcoherentie?
Bij een gezond persoon verschilt de pauze tussen twee hartslagen voortdurend. Het hart is geen metronoom. Deze variatie noemen we de hartslagvariabiliteit. (HRV).
De grafiek van deze HRV- meting kan er chaotisch uitzien als een soort van bergpieken door stress of onrust. Dit zie je ook bij irritatie, woede, ingehouden emoties en negatieve gedachten. Men spreekt hierbij van een incoherent ritme.
Als we ontspannen zijn en rustig in- en uitademen, dan is er sprake van een hartcoherentie. Je ziet dan een sinusachtige golf bij de meting. Deze wordt ook in je lichaam opgewekt bij het oproepen van emoties zoals dankbaarheid, genieten, blijheid en waardering.
Specifieke biofeedbacktraining met de emWave® Pro – apparatuur helpt je om meer in coherentie te komen, waarmee je je zenuwstelsel reguleert.

Wat zijn de effecten van hartcoherentie training?

  • Je wordt bewuster van jouw stressbronnen
  • Je leert te voelen welke emoties je verstoren en welke emoties je helpen balans te vinden
  • Je leert technieken die je in het dagelijkse leven kunt toepassen om minder in je stress te komen
  • Door je coherentie steeds verder te leren vergroten ga je ervaren dat je steeds minder gestrest reageert op bepaalde situaties
  • Je gaat beter slapen
  • Vanuit coherentie leer je meer ontspannen door het leven te gaan
  • Het helpt gezondere breinfuncties ontwikkelen, zoals geheugen en focus

Heartmath stress reductie programma®

Met het Heartmath stress reductie programma® leer je stap voor stap steeds verder in balans te komen. Het is een gepatenteerd programma die door gecertificeerde therapeuten mag worden gegeven. (zie ook: Heartmath Benelux )
Het is een persoonlijke begeleiding, afgestemd op jouw valkuilen en problemen waar je tegen aanloopt in het dagelijkse leven.

Eerst leer je met verschillende oefeningen te trainen op momenten dat je niet gespannen bent. Daarna leer je hoe je dit kunt toepassen als je gespannen bent, uit balans  bent of een paniekaanval dreigt te krijgen. Via hartcoherentie leer je zo om je oude stress reactie te vervangen door een nieuwe ontspannen reactie. Je zult merken dat hoe vaker je traint, je minder angstig gaat reageren en minder in paniek schiet. Het doorbreekt je vicieuze cirkel van spanning en angst.

Ben jij benieuwd wat deze methode voor je kan betekenen? Of wil je eenmalig inzicht krijgen in jouw stress?

Maak een afspraak voor een stresstest en krijg inzichten hoe het met jouw stress gesteld is. Krijg handvatten en tips om hier beter mee om te gaan.
Deze stress test duurt een uur en kost slechts € 55 euro.